Abstract
Radio has held various degrees of significance in the world of mass media throughout history, though today it is often overshadowed by newer media forms. Nevertheless, radio still maintains a significant audience that follows content through traditional radio sets and in other ways. On the other hand, sports represent one of the powerful global industries and an important segment of the daily life of a large number of people. Additionally, sports can be significant in discussions of unity and divisions within a society. Considering all this, the aim of this paper is to examine the editorial policy regarding sports in media enterprises that provide radio services through terrestrial transmission across the entire Republic of Serbia. Specifically, it explores how and in what ways sports, as an important segment of society, are presented in the programs of radio stations with national frequency, and what importance it receives as part of the media agenda. Here, a significant difference is already evident between the approach of the national public media service and the lack of such content in commercial broadcasters.
References
Bajić, P. (2022): Fenomen četvrtog mesta u sportu kroz društvenu i medijsku prizmu: Olimpijske i Paraolimpijske igre, Sport, mediji i biznis, 8(1), pp. 115–129.
Ćitić, T. (2020): Artificial intelligence in media systems – radio and television, Sociološki pregled/Sociological Review, vol. LIV (2020), no. 4, pp. 1329–1345, doi:10.5937/socpreg54-29621.
Koković, D. (1996): Marketing i sponzorstvo: od sporta do umetnosti, Sociološki pregled, 30(1), pp. 37–52.
Koković, D. (2007): Sport kao ogledalo društva, in: G. Skembler, Sport i društvo: istorija moć i kultura, pp. 321–325, Clio, Beograd.
Kolundžija, D. (10. maj 2022): REM ozvaničio: REM ozvaničio: Lagano i fino, Karolina postala nacionalni radio, Cenzolovka, available at: https://www.cenzolovka. rs/drzava-i-mediji/rem-ozvanicio-lagano-i-fino-karolina-postala-nacionalni-radio.
McCombs, M. E. & Shaw, D. L. (1993): The evolution of agenda-setting research: twenty-five years in the marketplace of ideas, Journal of communication, no.43(2), pp. 58–67.
McQuail, D. (2010): McQuail’s Mass Communication Theory, London, Sage.
Mlađenović, N. (2017): Medijatizacija feminizma: pop kultura i američki predsjednički izbori, Media and communication: international scientific journal of media, communication, journalism and public relations = Mediji i komunikacije: me-đunarodni naučni časopis za medije, komunikacije, novinarstvo i odnose s javnoš-ću, Year 4, Issue 7, pp. 163–179.
Raketić, N. (2022): The Perspective of Hybrid Radio in the Process of Media Convergence, AM Časopis za studije umetnosti i medija = AM Journal of Art and Media Studies, No. 29, pp. 69-79, doi: 10.25038/am.v0i29.538.
RTS (2022): Na današnji dan 1929. Radio Beograd prvi put prenosio fudbalski meč, Radio-televizija Srbije, available at: https://www.rts.rs/lat/sport/fudbal/4769323/na-danasnji-dan-1929-radio-beograd-prvi-put-prenosio-fudbalskimec.html.
RTS (2024): Sport na talasima Radio Beograda, Radio-televizija Srbije, available at: https://www.rts.rs/lat/radio/radio-beograd-1/5545003/sport-na-talasima-radiobeograda.html.
RTS: Novosti dana, available at: https://www.rts.rs/lat/radio/radio-beograd-1/emisija/2681/novosti-dana.html.
Vitković, B. (2009): Preopterećenje informacijama: kako naći relevantne informacije, CM: Communication Management: časopis za upravljanje komuniciranjem = communication management quarterly, Vol. 4, No. 12, pp. 87–113.
Бајић, П. (2015): Поглед кроз олимпијске кругове: Игре као платформа за јачање меке моћи и ширење порука у међународним односима, in: P. Milenković, S. Stojšin & A. Pajvančić Cizelj (urednici), Društvo i prostor. Epistemologija prostora. Društveni prostor i kulturno-istorijska značenja: zbornik radova, 287– 303. Beograd & Novi Sad, Srpsko sociološko društvo; Institut za uporedno pravo & Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu.
Бајић, П., са студентима Факултета за спорт (2021): Бити четврти: шампиони без олимпијске медаље, Београд, Факултет за спорт.
Закон о јавним медијским сервисима, available at: https://www.rem.rs/ uploads/files/Zakoni/Zakon%20o%20javnim%20medijskim%20servisima%2092- 2023.pdf.
Јевтовић, З., Петровић, Р. & Арацки, З. (2014): Жанрови у савременом новинарству, Београд, Јасен.
Миленковић, В. (2022): Увод у новинарство, Београд, Факултет за спорт.
Милетић, М. (2016): Основе менаџмента медија, Београд, Јасен.
Пенезић, С. (2020a). Спорт у замци глобализације: Медијски спектакл, идеолошки инструмент и универзално средство комуникације. У: Маринковић, С. (2020). Наука и настава у васпитно-образовном контексту. Зборник Педагошког факултета у Ужицу Универзитета у Крагујевцу са међународног научног скупа у оквиру научноистраживачког пројекта „Настава и учење: проблеми, циљеви, перспективе” (број 179026), 381-390, ISSN: 2560-550X од 2017, УДК: 316.752:796.01/.09, doi: 10.46793/stec20.381p.
Пенезић, С. (2020b): Спорт као феномен савременог доба: дисциплина духа и простор забаве или полигон за бизнис и научне експерименте. Култура полиса, Vol. XVII (2020), No. 41, pp. 523–547.
Пенезић, С. (2020c): Друштвена историја развоја спорта – од пећине до вишемилионског аудиторијума. Култура, 168, 346-372. https://doi.org/ 10.5937/kultura2068346P.
REM (2022). List of individuals/entities granted the right to provide media services for television broadcasting and radio media services via terrestrial digital or analog transmission, https://www.rem.rs/uploads/files/Javni_konkursi/17- %D0%88%D0%9A%202022/Lista%20izdatih%20dozvola%2029.07.2022.pdf.